HONEYWELL VINNER FÖRSTA PRIS I KINA

KINA – HONEYWELL vinner första pris i innovation i Kina. Det är resultatet när det internationella konsultföretaget A. T. KEARNEY tillsammans med BLOOMBERG BUSINESSWEEK CHINA kritiskt granskat samtliga deltagare i pristävlingen “Best Innovator China”. I hård konkurrens korades det amerikanska bolaget HONEYWELL som vinnare i klassen “Best Innovator China 2015 – Building Futur Talents”. Det meddelar HONEYWELL i en pressrelease den 25/1.

Pristävlingen har skapats för att belöna innovation inom ledarskap. Juryn analyserar hur företagets utveckling och dess interna processer fungerar, jämfört med bästa praxis globalt sett. Kinesiska företag börjar alltmer fokusera på innovation och forskning & utveckling, samt att exportera denna innovation på den internationella marknaden. Därför beslöt A.T. KEARNEY och BLOOMBERG år 2014 att lanserade pristävlingen också i Kina.

Juryn fann att HONEYWELL CHINA var värdig trofén eftersom de lyckats kombinera innovationsstrategier med outtröttlig fokusering på utveckling och lokala talanger. HONEYWELL säkerställer att bolagets innovationsstrategi tar hänsyn till kinesiska behov när det gäller faktorer som säkerhet, miljö, energieffektivitet och produktivitet. Man beaktar också andra faktorer som är viktiga för befolkningen, som kvalitén på luft och vatten. Efter att ha tagit ställning till hur man bäst kan integrera dessa faktorer i sin tillväxtstrategi, har HONEYWELL fokuserat på att utveckla lokala innovationer för att på bästa sätt svara upp mot lokala behov och krav. Det har visat sig vara en bra startegi; för närvarande kommer en tredjedel av bolagets intäkter i Kina från dessa lokalt grundade innovationer och produkter.

HONEYWELL har i Kina lämnat in mer än 3000 patent hittills och 300 nya tillkommer varje år. Stephen SHANG, vd och koncernchef för HONEYWELL CHINA, tar emot utmärkelsen med glädje: “Innovation är inte samma sak som teknik. En innovation ska ge ett resultat som är till nytta för människor. Vi anser att miljöskydd och energieffektivitet är viktiga faktorer och fundamentala utmaningar för Kina. För bolag som HONEYWELL är det en viktig strategisk fördel att på ett intelligent vis organisera vår tillväxt med innovation som bas. ”